Πέμπτη, 11 Απριλίου 2013

Θέλετε να αδυνατίσετε; Κοιμηθείτε!


Επιτέλους, ένα νέο που θα... απολαύσουμε με την ψυχή μας: όλο και περισσότερες έρευνες δείχνουν πως ο ύπνος μάς βοηθά να αδυνατίσουμε. Ποιο είναι λοιπόν το πιο απαραίτητο αξεσουάρ, αν θέλετε να αδυνατίσετε; Ενα κρεβάτι, ένα αναπαυτικό μαξιλάρι και ένα καινούργιο σετ μαλακά σεντόνια! Είναι γνωστό πως η διάρκεια και η ποιότητα του ύπνου που κάνουμε επηρεάζει τα επίπεδα ενέργειας που έχουμε μέσα στην ημέρα, αλλά νέες μελέτες δείχνουν πως ο ύπνος επηρεάζει και το βάρος μας, το πού αποθηκεύουμε το λίπος και το τι συμβαίνει όταν προσπαθούμε να το αποβάλουμε. 

Είναι αποδεδειγμένο ότι οι άνθρωποι που πάσχουν από παχυσαρκία κοιμούνται λιγότερο από οκτώ ώρες την ημέρα. Τώρα πια, οι ερευνητές υποστηρίζουν πως οι ώρες που αφιερώνουμε στην αγκαλιά του Μορφέα επηρεάζουν και όλους εμάς που δεν πάσχουμε από παχυσαρκία αλλά θέλουμε μόνο να απαλλαγούμε από μερικά περιττά κιλά. 

Πιο συγκεκριμένα, μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Σικάγου έδειξε πως το γκρουπ εκείνων που κοιμήθηκαν πάνω από οκτώ ώρες σε ένα διάστημα δύο εβδομάδων κατάφεραν να χάσουν 700 γραμμάρια λίπους παραπάνω από το γκρουπ των ανθρώπων που, ενώ ακολουθούσαν την ίδια δίαιτα, δεν κατάφεραν να κοιμηθούν αρκετά. 

Ο ρόλος των ορμονών 

Οσοι στερούνται ύπνο παράλληλα δεν μπορούν να ελέγξουν το αίσθημα της πείνας που τους κυριεύει και αυτό διότι μια σειρά από ορμόνες, καθοριστικής σημασίας όταν πρόκειται για τη ρύθμιση του βάρους, είναι αποσυντονισμένες. Η λεπτίνη, για παράδειγμα, η ορμόνη που καθορίζει το πόσο πεινάμε, είναι σε χαμηλά επίπεδα σε ανθρώπους που πάσχουν από αϋπνίες, ενώ, αντίθετα, η γκρελίνη, η ορμόνη που αυξάνει την όρεξη, στους ίδιους ανθρώπους είναι ανεβασμένη μέχρι και 30%. 

Οι λάθος επιλογές

Στην πραγματικότητα, οι κουρασμένοι άνθρωποι τρώνε περίπου 200 θερμίδες παραπάνω απ’ ό,τι οι συνάνθρωποί τους και αυτό δεν μπορεί παρά να οδηγήσει στη σταδιακή αύξηση του βάρους. Επιπλέον, μπροστά στο δίλλημα να διαλέξουν για σνακ κάτι υγιεινό, όπως ένα φρούτο, ή μια λιγότερο υγιεινή επιλογή συνήθως επιλέγουν κάτι που να περιέχει ζάχαρη, όπως ένα γλυκό. Και αυτό τελικά επηρεάζει ακόμα περισσότερο το βάρος τους, αφού οι τροφές με ζάχαρη αυξάνουν την ινσουλίνη, η οποία έχει ως συνέπεια να σταματάει ο οργανισμός να καίει λίπος αποτελεσματικά, εξηγούν οι ειδικοί. 

Πρόκειται λοιπόν για μια αλυσιδωτή αντίδραση: η έλλειψη ύπνου προκαλεί κούραση και χαμηλά επίπεδα ενέργειας στον οργανισμό και αυτό με τη σειρά του μας οδηγεί να τρώμε περισσότερη ζάχαρη. 

Τρώτε σωστά, για να κοιμηθείτε καλά

Οι ειδικοί επιμένουν πως, αν επιλέξετε τις σωστές τροφές και τις εντάξετε στο καθημερινό διαιτολόγιό σας, τότε θα μπορείτε να κοιμάστε ευκολότερα και να απολαμβάνετε έναν πιο ήρεμο και βαθύ ύπνο. Εχει αποδειχθεί εξάλλου ότι όσοι επιμένουν σε μια ισορροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει τροφές από όλα τις κατηγορίες και υψηλά ποσοστά σε φρούτα και λαχανικά έχουν δέκα φορές περισσότερη ενέργεια απ’ ό,τι ο μέσος όρος. 

Οι κανόνες

1. Τρώτε πάντα πρωινό πλούσιο σε πρωτεΐνες. Αντίθετα, οι υδατάνθρακες, όπως το λευκό ψωμί ή τα δημητριακά, μπορεί να οδηγήσουν σε απότομη πτώση του ζακχάρου στο αίμα. Αλλά η πρωτεΐνη (όπως μια χούφτα αμύγδαλα) θα επιφέρει αύξηση της ορμόνης νορεπινεφρίνη, η οποία μας επιτρέπει να βρισκόμαστε σε εγρήγορση. 

2. Χωρίστε το μενού σας σε πέντε γεύματα. Τρώτε λοιπόν λίγο και συχνά. Ετσι, θα βοηθήσετε τον οργανισμό σας να σταθεροποιήσει τα επίπεδα ζακχάρου στο αίμα. Επιπλέον, αποφεύγετε να τρώτε μετά τις επτά το βράδυ. Ετσι, η διαδικασία της χώνεψης δεν θα επηρεάσει τον ύπνο σας. 

3. Αν σας ξυπνάει όμως η πείνα, σπάστε τον παραπάνω κανόνα. Προσθέστε ένα υγιεινό σνακ πριν από τον ύπνο σας, όπως ένα ποτήρι γάλα και μία φρυγανιά. 

4. Δώστε έμφαση στον σίδηρο. Συνήθως, στη διατροφή μας δεν συνηθίζουμε να προσθέτουμε τροφές που μας προσφέρουν σίδηρο, αν και ο σίδηρος είναι απαραίτητος για να προσφέρει ενέργεια στον οργανισμό μας. Τροφές πλούσιες σε σίδηρο είναι το χοιρινό, το αρνί, τα αβγά, τα ξερά φρούτα, τα λαχανικά με σκουροπράσινο χρώμα και τα ψάρια, όπως οι σαρδέλες. 

5. Δεν αρκούν μόνο τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά. Οφείλουμε να τις συνδυάζουμε σωστά, ώστε η ενέργεια να απελευθερώνεται στον οργανισμό μας. Ετσι, η βιταμίνη Β1 βοηθά στη μετατροπή σε ενέργεια των υδατανθράκων, η βιταμίνη Β2 απελευθερώνει την ενέργεια από το λίπος και την πρωτεΐνη, ενώ η Β3 από όλες τις τροφές, μας λένε οι διατροφολόγοι. Τροφές πλούσιες σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι τα δημητριακά ολικής άλεσης, τα λαχανικά με πράσινα φύλλα, τα γαλακτοκομικά και τα αβγά. 

6. Πίνετε πολύ νερό. Πολύ συχνά όσοι πάσχουν από αφυδάτωση κοιμούνται λιγότερο, αλλά δεν γνωρίζουν γιατί συμβαίνει αυτό. 

Σας λείπει ύπνος;

Αν κοιμάστε τις περισσότερες νύχτες λιγότερο από έξι ώρες και πιάνετε συχνά τον εαυτό σας κατά τη διάρκεια της ημέρας να αναζητεί κάτι γλυκό, τότε πάσχετε από αυτό που οι ειδικοί ονομάζουν χρόνια κόπωση, ενώ το πιο πιθανόν είναι να έχετε αποθηκεύσει στο σώμα σας το... λίπος της κούρασης. 

Πώς θα το ανακαλύψετε; Παρατηρώντας το σώμα σας! Αν ανακαλύψετε πως το λίπος έχει συσσωρευτεί κυρίως γύρω από την κοιλιά και τη μέση σας, τότε μάλλον αυτό οφείλεται στην κούραση. Αλλο ένα σημείο είναι τα πόδια. Αν δυσκολεύεστε να κουμπώσετε το φερμουάρ της μπότας σας, τότε μάλλον σας λείπει ύπνος, λένε οι ειδικοί. 

Μην αγχώνεστε!

Αν νιώθετε πως το ζήτημα ύπνος σας ταλαιπωρεί τόσο πολύ, που είστε σίγουροι ότι πάσχετε από αϋπνίες, ίσως... προσπαθείτε πάρα πολύ για να κοιμηθείτε! Αν ρωτήσετε κάποιον που απολαμβάνει έναν μακρύ και βαθύ ύπνο πώς προετοιμάζεται γι’ αυτόν, θα σας απαντήσει πως δεν κάνει τίποτα. Αντίθετα, κάποιος που δεν κοιμάται καλά έχει μια συγκεκριμένη ρουτίνα προετοιμασίας που περιλαμβάνει πολλές τακτικές και ειδικά μυστικά!

Οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα πως αν φοβόμαστε τον ύπνο και προσπαθούμε να τον ελέγξουμε, τότε δεν πρόκειται να κοιμηθούμε καλά ποτέ! Το μυστικό είναι ζήστε τη στιγμή, μη σαν απασχολεί το μετά και, όταν πρόκειται να πέσετε για ύπνο, προσπαθήστε να αποστασιοποιηθείτε από τα συναισθήματα που νιώθετε σχετικά με το θέμα ύπνος.

Αν για παράδειγμα ξυπνήσετε στη μέση της νύχτας, μη σκεφτείτε «ωχ, ξύπνησα... και τώρα τι θα κάνω;», μια σκέψη που πυροδοτεί τον φόβο, αλλά παρατηρήστε ότι είστε ξύπνιοι και αφεθείτε στη στιγμή. Κάποια στιγμή, θα κάνετε ότι κάνει η πλειονότητα των ανθρώπων, δηλαδή, θα κλείσετε τα μάτια σας και θα ξανακοιμηθείτε! Ισως τελικά το μυστικό για να ξεπεράσει κανείς την αϋπνία είναι να την αποδεχθεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *