Παρασκευή, 23 Δεκεμβρίου 2011

Υγιεινές και συνάμα οικονομικές τροφές

Όσπρια

Τα όσπρια είναι από τις κορυφαίες τροφές Μαγειρικής Οικονομίας. Τα παλιά χρόνια τα αποκαλούσαν «κρέας των φτωχών». Μας παρέχουν πρωτεΐνες, σύνθετους υδατάνθρακες, φυτικές ίνες και πολλά μικροθρεπτικά συστατικά, όπως σίδηρο κι ασβέστιο. Είναι θρεπτικά, υγιεινά και μπορούν να μαγειρευτούν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Ένας εξαιρετικός τρόπος για να βάλουμε τα όσπρια στη διατροφή μας είναι και τα στραγάλια (ψημένα ρεβίθια), ένα υγιεινό σνάκ, ιδανικό για να το κουβαλάμε εύκολα μαζί μας.

Σιτηρά

Εδώ μπορούμε να συμπεριλάβουμε τα αγαπημένα μας μακαρόνια αλλά και όλα τα τρόφιμα που προέρχονται από σιτάρι. Το σημαντικό είναι να επιλέγουμε σιτηρά ολικής άλεσης, ακόμα και αν είναι λίγο ακριβότερα, επειδή έχουν μεγαλύτερη θρεπτική αξία και πολλαπλά οφέλη για την υγεία μας. Εξαιρετικές επιλογές είναι επίσης το ολόκληρο ακατέργαστο σιτάρι και το πλιγούρι, καθώς επίσης και το ρύζι που είναι οικονομικό, χορταστικό και εξαιρετική βάση για νοστιμότατες συνταγές.

Εποχικά Λαχανικά

Τα λαχανικά μας ωφελούν και είναι απαραίτητα στην καθημερινή μας διατροφή. Για να περάσουν όμως το τεστ της Μαγειρικής Οικονομίας θα πρέπει να βρίσκονται στην εποχή τους. Τα εποχικά λαχανικά είναι πιο υγιεινά, οικολογικά και οικονομικά. Το καλοκαίρι μπορεί κανείς να αγοράσει ώριμες και νόστιμες ντομάτες από τη λαϊκή με 50 λεπτά το κιλό. Το χειμώνα ξοδεύει δύο και τρία ευρώ, για να πάρει άγευστες ντομάτες που δεν αξίζουν τα λεφτά τους. Με τα ίδια χρήματα μπορεί όμως να πάρει πολύ περισσότερη ποσότητα από σπανάκι, λάχανο, μπρόκολο, κουνουπίδι και άλλα χειμωνιάτικα λαχανικά.

Εποχικά Φρούτα

Ότι ισχύει για τα λαχανικά ισχύει και για τα φρούτα. Όταν ακολουθούμε τις εποχές και τρώμε ότι υπάρχει σε μεγάλη διαθεσιμότητα από τους ντόπιους παραγωγούς, αξιοποιούμε με τον καλύτερο τρόπο τα χρήματά μας. Αν βέβαια εσύ λιγουρεύεσαι σταφύλια την άνοιξη, ένας τρόπος να μην ξοδευτείς είναι να τα φας σε μορφή σταφίδας. Αντίστοιχα αν θες ροδάκινο το χειμώνα μπορείς να φας κομπόστα ενώ αν θες φράουλα το φθινόπωρο, μπορείς να αρκεστείς στη μαρμελάδα της γιαγιάς!

Ψάρια

Τα ψάρια είναι από τις πιο σημαντικές τροφές Μαγειρικής Οικονομίας επειδή είναι νόστιμα, υγιεινά και οικονομικά - αν φυσικά κάνουμε έξυπνες επιλογές. Τα ψάρια εκτός από πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας περιέχουν και «καλά» ω-3 λιπαρά. Έξυπνες επιλογές στα ψάρια αποτελούν οι σαρδέλες, το σκουμπρί, ο κολιός και ο γαύρος: υπάρχουν σε αφθονία στις ελληνικές θάλασσες και μπορούμε να τα προμηθευτούμε σε πολύ καλές τιμές. Καλή λύση είναι και τα ψάρια ιχθυοτροφείου, όπως τις τσιπούρες και τα λαυράκια, με τα οποία μπορούμε να «ευχαριστηθούμε» ψάρι, χωρίς να αδειάσει το πορτοφόλι μας. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχει και η λύση της κονσέρβας, που μας επιτρέπει να έχουμε πάντα στο σπίτι ψάρι, έτοιμο προς κατανάλωση.

Σπόροι και ξηροί καρποί

Οι ξηροί καρποί και οι σπόροι έχουν μεγάλη θρεπτική αξία και μεγάλη περιεκτικότητα σε «καλές» θερμίδες και μικροθρεπτικά συστατικά. Ακόμα και τους πιο ακριβούς ξηρούς καρπούς, μπορούμε να τους τρώμε σε μικρή ποσότητα. Τρία καρύδια σε μια ατομική σαλάτα ή λίγα καρύδια μαζί με ένα φρούτο για σνακ είναι αρκετά. Οι σπόροι είναι ακόμα πιο χαρακτηριστικές τροφές Μαγειρικής Οικονομίας επειδή είναι πιο φθηνοί. Καλές επιλογές είναι ο κολοκυθόσπορος, ο ηλιόσπορος, το σουσάμι και ο λιναρόσπορος που είναι πλούσιος σε ω-3 λιπαρά.

Παρθένο Ελαιόλαδο και Ελιές

Το Ελαιόλαδο είναι το χρυσάφι της μεσογειακής διατροφής. Η θρεπτική του αξία του είναι τεράστια και ό,τι κι αν δώσουμε για να το αποκτήσουμε, το αξίζει με το παραπάνω. Γι΄αυτό είναι σημαντικό να επιλέγουμε όσο καλύτερη ποιότητα μπορούμε. Επειδή το ελαιόλαδο είναι πολύτιμο είναι απαραίτητο να το καταναλώνουμε με φειδώ και να μην το σπαταλάμε. Αν στεγνώσουμε καλά τη σαλάτα, το λάδι δεν κυλάει να πάει στον πάτο του πιάτου και έτσι χρειάζεται λιγότερο για να είναι η σαλάτα γευστική. Αν όταν μαγειρεύουμε προσθέσουμε το ελαιόλαδο στο τέλος, με λιγότερη ποσότητα έχουμε περισσότερη γεύση και μεγαλύτερη θρεπτική αξία. Εκτός από το ελαιόλαδο υπάρχουν και οι ελιές που αποτελούν ένα ιδανικό συνοδευτικό Μαγειρικής Οικονομίας, για σχεδόν κάθε γεύμα.
Σίγουρα θα παρατηρήσατε ότι οι παραπάνω κορυφαίες τροφές Μαγειρικής Οικονομίας είναι αυτές που αποτελούν και τη βάση της παραδοσιακής μεσογειακής διατροφής. Δεν είναι τυχαίο αυτό! Οι πρόγονοί μας ακολουθούσαν τις αρχές της Μαγειρικής Οικονομίας και αυτοί ήταν ουσιαστικά που μας δίδαξαν πως μπορούμε και σήμερα να τρώμε νόστιμα, υγιεινά και οικονομικά. Βασίζοντας τη διατροφή μας σε αυτές τις τροφές και προσθέτοντας κάποιες ακόμα, ανάλογα με τις διατροφικές μας προτιμήσεις και τις οικονομικές μας δυνατότητες, είναι βέβαιο ότι εκτός από οικονομικά, θα μπορούμε να τρώμε και πιο υγιεινά. Με ένα σμπάρο, δύο τρυγόνια δηλαδή!

Πηγη: http://www.clickatlife.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *